Dodać trzeci wymiar do zdjęcia. Aby wprowadzić do niego przestrzeń. Niewielu fotografów potrafi to zrobić. Szkoda. Jest to dość łatwe do zrobienia i ludzie zdecydowanie to lubią!
Zróbmy to. Istnieją tylko dwa sposoby na wprowadzenie trzeciego wymiaru do dwuwymiarowego obrazu. Tak, dobrze zgadłeś, cieniowanie i perspektywa.
Pierwszy z nich to gra światła i cienia. Zachowamy to na następny raz. Dziś chcę się z Wami podzielić moim doświadczeniem z perspektywą.
Dwoma elementami. W rzeczywistości są one powiązane. Jedną z nich jest zbieżność linii.
I tak naprawdę nie ma znaczenia, jakie linie się zbiegają. To nie muszą być tylko drogi czy tory. Mogą to być linie rozmytych chmur lub lawendowe pola. Jak widać na zdjęciu.
Drugim elementem jest wielkość obiektów. Te na pierwszym planie są znacznie większe niż te w tle. Bela słomy na pewno nie była większa od kościoła w tle 🙂
Wystarczy fotografować na szerokich ogniskowych (małe ogniskowe). To znaczy, w ogóle nie przybliżaj obrazu. Im mniejsza ogniskowa, tym bardziej linie będą się zbiegać i tym bardziej namacalna będzie przestrzeń.
Pierwsze zdjęcie jest zrobione szerokokątnym obiektywem mojego telefonu, drugie normalnym obiektywem, a trzecie teleobiektywem. Zaobserwuj, jak zmienia się stosunek wielkości fontanny i wieży kościoła. Na pierwszym zdjęciu przestrzeń jest zdecydowanie najbardziej namacalna.
Dlatego obiektywy szerokokątne są idealne, ale można się bez nich obejść. Po prostu używaj najmniejszej możliwej ogniskowej na swoim głównym obiektywie.
Podczas następnej wyprawy spróbuj fotografować tylko przy najszerszej ogniskowej jaką masz. Żadnego zoomowania nie wolno 🙂 To najlepsza szkoła!
Wkrótce opanujesz ten nowy sposób patrzenia, a następnym razem, gdy będziesz fotografować, być może znajdziesz widoki, których wcześniej nie widziałeś. A jednak są to widoki, które potrafią wyczarować piękne zdjęcia w nawet najbardziej nudnym krajobrazie. Zobacz.
Mimo, że światło jest ciekawe, to bez perspektywy oba zdjęcia byłyby zbyt proste i nudne.
Aby zdjęcia z wykorzystaniem małych ogniskowych były naprawdę pikantne, warto umieścić na pierwszym planie jakiś obiekt. Ze względu na małą ogniskową będzie on znacznie większy niż jest w rzeczywistości. A to po prostu bawi widzów.
Zauważ na zdjęciu łodzi, jak małe jest słońce w tle. Właśnie w ten sposób można stwierdzić, że scena została nakręcona przy małej ogniskowej, czyli przy szerokim otwarciu.
Wszystko w tle jest znacznie mniejsze niż to, co było na pierwszym planie. Na poniższym zdjęciu wzgórza są pokazane jako dużo mniejsze niż były w rzeczywistości. A ten widok jest zdecydowanie interesujący!
Podczas fotografowania przy krótkich ogniskowych, czy to za pomocą obiektywu podstawowego, czy też szerokokątnego, spróbuj sfotografować obiekt, który zdecydujesz się umieścić na pierwszym planie, z perspektywy. Dokładnie tak sfotografowałem bedlę na zdjęciu poniżej.
Całą scenę uwydatnia lekkie pochylenie aparatu w dół. Twój obiekt będzie zajmował dolną część zdjęcia, podczas gdy interesujące tło będzie zajmowało górną część zdjęcia.
W ten sposób obiekt pierwszoplanowy i tło nie będą walczyć o uwagę, a co więcej, obiekt pierwszoplanowy będzie znacznie większy.
Ale też nie przesadzajmy. Ich moc będzie się wyróżniać tylko wtedy, gdy od czasu do czasu zastosujemy szeroki fokus. Posiadanie całego albumu podobnych zdjęć nigdzie Cię nie zaprowadzi.
No to teraz wyjdźmy w teren 🙂 Najlepiej wypróbować wszystko na własnej skórze! A jeśli spodobał Ci się artykuł, podziel się nim za pomocą przycisku „udostępnij” 😉
Witam..a ja mam pytanie..obiektyw –kit…18/55 do nikond3200..czy da sie ustawic tak,zeby pierwszy plan byl wiekszy…jesli tak,to prosze o rade..jestem poczatkujaca i w dodatku emerytka,nie bardzo jeszcze obeznana z ustawieniami…
Jeśli ma pani obiektyw o najniższej ogniskowej 18, to ustawiamy 18.
To jest minimalny zoom. Odległość od pierwszego planu powinna być jak najmniejsza. Skupiamy kamerę na pierwszym planie
Jeśli chcemy uzyskać ostre tło, wybierzmy wyższą liczbę przysłony. Np. 11 lub więcej. Zależy to od warunków oświetleniowych, aby uzyskać czas min. 1/60. jeśli uzyskamy dłuższy czas, możemy zwiększyć ISO lub użyć statywu.
Josef
Pieknie dziekuje za odpowiedz..
Lubię te Pana porady tak trzymać pozdrawiam
Bardzo ciekawie i interesująco przedstawione. Brawo
Genialny, a zarazem prosty trik/pomysł na pokazanie perspektywy. Pan ma naprawdę niezwykle proste rozwiązania dotyczące technik fotografowania. Wiele z tych porad już stosuję, kolejne w najbliższym czasie… łącznie z dzisiejszą wskazówką. Dziękuję bardzo, za dzielenie się Pańską wiedzą i doświadczeniem. Serdeczne pozdrowienia.
bardzo interesujący artykuł